Santiago de Compostela, 3 juni 2019 - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela, 3 juni 2019 - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela, 3 juni 2019

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana en Denise

04 Juni 2019 | Spanje, Puente la Reina

Burguete-Puente la Reina 68 km

Na de uitputtingsslag van gisteren verwachten we een makkelijke etappe. Helaas daarvoor moet je niet in Noord Spanje zijn. Het is bewolkt en lekker fietsweer. We beginnen met een stevige klim maar boven staat een koffietentje dat we niet kunnen weerstaan. Typerend voor het Spaanse gedeelte langs de route zijn de kraampjes van particulieren die iets verkopen. Soms een caravan, een tafeltje met parasol erboven die iets verkopen, zoals drankjes en fruit. De wandelroute is hier erg druk en die kruisen we regelmatig. Zo zien we een echtpaar met een hond die een karretje trekt en iemand die met een paard loopt. Na de klim volgt er een kilometers lange afdaling. Het nadeel is dat we langs een drukke weg rijden met veel vrachtverkeer. Rond de middag naderen we Pamplona. Het is even zoeken om het centrum te bereiken. De kathedraal zien we op een heuvel staan. Via allerlei paadjes waar voetgangers en fietsen gebruik maken van hetzelfde pad bereiken we met een bijna verticaal pad het centrum. De kathedraal is een bezoekje waard. In de binnenstad zijn erg nauwe straatjes met oude gebouwen. We zien in gedachten het stieren spektakel voor ons dat hier eens per jaar plaats vindt, waarbij de stieren worden losgelaten en achter het publiek door de straten aan rennen. Je kunt werkelijk geen kant op.
Gelukkig is het nu rustig. Als we uit Pamplona vertrekken is de bewolking weg en is de zon weer doorgebroken. Het is weer boven de dertig graden. We moeten even de weg zoeken en rijden een aantal kilometers verkeerd. Eenmaal op de goede route wordt ik bevangen door de hitte. Een poosje onder een boom gelegen om af te koelen en Denise belt bij iemand aan om de bidons te vullen. In de omgeving van Campenas wordt het landschap ontsierd door afgravingen van de heuvels voor de beton industrie met fabrieken en grote silo's. In Campenas houden we het voor gezien. We moeten eigenlijk nog 15 km langs een drukke weg. Antoon komt ons ophalen. We maken nog een stop bij De Ermita de Eunate, een achtkantig kerkje uit de twaalfde eeuw. Hier scoren we nog een mooie stempel.

• 04 Juni 2019 - 15:38

Carla:

Er zijn in dit gedeelte weinig makkelijke etappes, maar ze worden wel steeds makkelijker.
    Pamplona is inderdaad een prachtige stad. Ik ben daar ook verkeerd gereden bij het verlaten van die plaats en heb 3 keer dezelfde brug gezien. Jammer dat de zon zo fel is. Verstandig om jullie op te laten halen. Langs een drukke weg fietsen in de volle zon is zwaar. Heel veel sterkte voor jullie.

• 07 Juni 2019 - 18:39

Tineke:

Zwaar, zo te lezen. Eigenlijk had ik dat wel verwacht. Een collega die net pensioen was, deed de camino te voet vanaf de oostkant van de Spaanse grens. Ze zei dat fietsen echt haast niet te doen is. Ze heeft ook afgezien in haar eentje maar bijzonder veel interessante ontmoetingen gehad... in albergues samen gekookt met mensen van allerlei nationaliteiten.
    Sterkte! Jullie zitten echt al heel ver... heb ondertussen jullie bericht van 6 juni eerst gelezen. Ik loop achter...

Diana en Denise

Wij, Diana en Denise, zijn zussen en gaan al ons hele leven samen op reis. Wij hebben al veel van de wereld gezien en zijn nu toe aan een uitgebreidere verkenning van Europa.We gaan dit avontuur aan met de fiets. Dit avontuur zal ons hopelijk brengen naar Santiago de Compostela in noord Spanje. We hopen dit in twee jaar te voltooien en hopen dit jaar tot ver in Frankrijk fietsen.

Actief sinds 19 Mei 2016