Santiago de Compostela, 15 juni 2019 - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela, 15 juni 2019 - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela, 15 juni 2019

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana en Denise

15 Juni 2019 | Spanje, Portomarín

15 juni Fonfria-Portomarin 60 km
We hebben overnacht in een albergue net onder de top van Alto do Poio. Dus vandaag beginnen we met een afdaling van 12 km. Het heeft echter geregend vannacht dus voorzichtigheid is geboden. De wolken hangen nog tussen de bergen en het is mieters koud. Als we beneden komen gaan we het eerste beste cafe in om koffie en om op te warmen. Dan komt er toch weer een klimmetje tot 9% en dan is het weer heerlijk afdalen. Af en toe hebben we prachtige vergezichten met groene hellingen en brem dat overvloedig bloeit. In Samos staat het prachtige Monasterio San Julian de Samos. Het werd oorspronkelijk gesticht in de 6e eeuw door ascetische Koptische kluizenaars, opgevolgd door de regels van San Fructuoso. Het is daarmee een van de oudste kloosters in Spanje. In de loop van de tijd is er verschillende malen brand geweest, voor het laatst in 1951 wat aanleiding was voor een grondige renovatie. We rijden door tot Sarria om te lunchen. We moeten krachten opdoen want hierna volgt een stevige klim over vijf kilometer tot 7% en vervolgens eentje van twee kilometer tot 9 %. We hebben onze portie voor vandaag weer gehad. Er volgt een lange afdaling naar Portomarin. Dit ligt aan een stuwmeer. Het oude Portomarin is onder water verdwenen en de belangrijkste gebouwen zijn afgebroken, de stenen genummerd en vervolgens hogerop terug opgebouwd. Op sommige gebouwen zie je nog de nummers staan van de herbouw. Bij laag water zie je in het stuwmeer nog restanten van gebouwen die zijn blijven staan. De camping is aan de oever van het stuwmeer gelegen en om er te komen duikel je bijna over je stuur zo steil loopt het pad naar beneden. Dat is voor morgen een stevige wandeling om boven te komen.

• 15 Juni 2019 - 14:36

Frits:

Het einde nadert. Wanneer komen jullie aan in Santiago ?

• 15 Juni 2019 - 14:54

Robert:

Nog even volhouden, als ik zo naar de profielkaart kijk zou de laatste 200 km niet misstaan als touretappe. Mijn bewondering groeit nog steeds. Dubbele chapeau.

Diana en Denise

Wij, Diana en Denise, zijn zussen en gaan al ons hele leven samen op reis. Wij hebben al veel van de wereld gezien en zijn nu toe aan een uitgebreidere verkenning van Europa.We gaan dit avontuur aan met de fiets. Dit avontuur zal ons hopelijk brengen naar Santiago de Compostela in noord Spanje. We hopen dit in twee jaar te voltooien en hopen dit jaar tot ver in Frankrijk fietsen.

Actief sinds 19 Mei 2016