Santiago de Compostela, 12 juni 2019 - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela, 12 juni 2019 - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela, 12 juni 2019

Door: Diana

Blijf op de hoogte en volg Diana en Denise

12 Juni 2019 | Spanje, Hospital de Órbigo

Woensdag 12 juni Leon - Hospital de Orbigo 41 km
Vandaag fiets ik anders. Voor de verandering rij ik nu op Denise haar fiets met ondersteuning. De reden hiervoor is dat het groepje waar ik mee rij of man zijn, en die zijn van nature sterker en de dames op een e-bike rijden. Op een fiets zonder ondersteuning wordt het dan moeilijker om het tempo bij te houden.
Eerst maar weer de stad uit zien te komen. Maurice leidt ons weer voortreffelijk in de goede richting. direct de stad uit weer een klimmetje van 7%. Dat voel je toch weer in je kuiten. Verder rijden we weer over een hoogvlakte zonder beschutting. er waait een stevige bries en het voelt nog koud aan. In Saltovenia de la Valdoncina gaan we een officieel gebouwtje binnen en we krijgen een mooie stempel en een speldje met het gemeentewapen. In Mozondiga is het tijd voor koffie. Weer zo'n stil dorpje, maar er is een terras. Op de route zijn enkele mooie fotomomenten, zoals in Villar de Mazarife. Aan het begin van het dorp zien we oude grotwoningen. Terwijl we een foto maken worden onze voeten bestormd door mieren, die zich vastbijten in onze enkels. Snel wegwezen. Midden in het dorp een kerk, hoe kan het ook anders, maar hier zijn wel erg veel ooievaarsnesten op de klokkentoren. Het blijft een mooi gezicht. De route geeft twee stukken onverharde weg aan van 2 en 1 km en dat blijken er ruim 5 te zijn. keien als vuisten liggen op het pad.
Het mooiste fotomoment is de brug bij Hospital de Orbigo. Het is van oorsprong een Romeinse brug met 18 bogen. Midden op de brug staat een gedenkteken voor ridder Don Suero, die voor zijn geliefde andere ridders die wilden passeren uitdaagde tot een duel. Ben blij dat ik hier geen geschiedenis hoef te volgen. Ieder dorp en stad heeft een roemrijk verleden, dan wel een legende.

• 12 Juni 2019 - 14:47

Robert:

Vrstandig, zo ontzie je jezelf wat meer.

• 12 Juni 2019 - 15:58

Carien:

Wat een respect hebt ik voor jullie. Helemaal geweldig dat Diana nu nog doorfietst. Het gaat ook om het plezier wat je er in hebt en dat je er straks met een goed gevoel op kan terug kijken. Ook in de auto kun je genieten van de omgeving en vooral naar je lijf luisteren; die geeft niet voor niets aan dat het genoeg is! Nog heel veel plezier en bezinning de komende tijd en ik geniet met propjes van jullie beschrijving

• 12 Juni 2019 - 17:29

Raymond En Marieke:

Hoi Denise en Diana,
    Onze eerste reactie, maar we hebben jullie wel vanaf het begin gevolgd. Geweldig zoals jullie deze tocht maken. Onze kennis van aardrijkskunde en geschiedenis wordt weer helemaal opgefrist.
    En dan al die hoogtes die jullie moeten overbruggen. We zijn hier in ons landje apart natuurlijk niets gewend.
    Goed dat je je rust neemt Denise. Voor Diana ook wat makkelijker nu ze jouw fiets kan gebruiken. Ha,ha.
    In het Ledeltheater draait vanaf 14 juni de film Camino, een zekere Martin de Vries filmt zichzelf terwijl hij te voet de reis naar Santiago maakt. Voor alle fans van jullie natuurlijk een aanrader.
    Nog een heel goede en mooie reis verder en tot ziens in Oostburg.

• 12 Juni 2019 - 17:54

Sarie:

Wat een prestatie. ik denk dat denise zeker op haar fiets over de eindstreep gaat.
    Hopelijk hebben jullie beter weer dan hier. Het was hier hele dag regen.De km
    beginnen te korten he. Het gaat jullie goed.Succes verder.

• 13 Juni 2019 - 04:15

Jennytarant:

Hoi meiden, knap hoor Diana dat je toch doorgaat en fijn dat je nu het comfort van een fiets met ondersteuning mag ervaren. De prestatie is er niet minder om. Veel plezier nog

• 13 Juni 2019 - 06:57

Jeanine:

Hoi Diana en Denise wat geweldig wat jullie al gedaan hebben.Wat een een prestatie.Veel plezier nog.

• 13 Juni 2019 - 07:49

Ingrid Fevery:

Laat je niet kennen Diane, kop op meid, de dames die kunnen ook wat!!!

Groetjes,
    Ingrid

• 13 Juni 2019 - 08:00

François En Emmy Pijcke:

Hoi Denise en Diana, wat een prestaties leveren jullie. Zo te lezen valt het niet altijd mee, maar jullie zijn echte doorzetters !!!
    Nog vele goede dagen toegewenst en zet hem op.
    Groeten uit Aardenburg.

• 13 Juni 2019 - 09:11

Jackie En Cees:

We hebben jullie vanaf het begin gevolgd, maar niet bij ieder reisverslag een reactie geplaatst. Geweldig hoe jullie de fietstocht maken. Gisteren stond er nog een stuk in de krant dat het op bepaalde stukken best een gevaarlijke tocht is en dat de belangstelling om mee te doen aan de tocht naar Santiago de Compostella erg groot is, waardoor het op de route best druk is.
    Verstandig van Denise dat ze naar haar lijf luistert en even pas op de plaats maakt.
    Diana, geweldig dat je deze tocht nu nog kan voortzetten op de fiets met ondersteuning van Denise.
    Het begint nu te korten. Wij hopen dat jullie beiden samen fietsend de eindstreep zullen halen. Zet hem op, veel plezier en succes.

• 14 Juni 2019 - 15:29

Rita:

Geweldig leuk Diana en Denise wat jullie ondernemen. Erg leuk om jullie reisverslagen te lezen. Houd de moed er in!! Groetjes uit Eede

• 18 Juni 2019 - 07:57

Carla:

Cruz de Ferro. Hier liggen veel herinneringen. Hebben jullie ook jullie steentje neergelegd?