Santiago de Compostela, 6 en 7 juni 2019 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela, 6 en 7 juni 2019 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Diana en Denise Steenberghe - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela, 6 en 7 juni 2019

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Diana en Denise

07 Juni 2019 | Spanje, Burgos

6 juni, Santo Domingo de la Calzada naar Burgos, 83 km
We vertrekken vandaag met een licht bewolkte lucht en lekker temperatuurtje.
We bezoeken eerst de kathedraal in Santo Domingo, gebouwd tussen 1019 en 1109 door Santo Domingo. Zijn gebeeldhouwde graftombe is in de kathedraal. Een levende kip en een haan houden in een fraai hok, een van de meest legendarische vertellingen langs de camino in ere. Met weer een nieuwe stempel op de kaart gaan we verder. We fietsen door een gebied met veel korenvelden, waarlangs veel klaprozen en korenbloemen bloeien. Op veel oude fabriekstorens zijn ooievaarsnesten.
Het eerste stuk is vooral dalen, dus we gaan met hoog tempo, maar uiteindelijk komen we toch weer wat lichte glooiingen tegen en niet te vergeten een harde westenwind. In Belorado houden we koffiepauze en eten wat. We kiezen hier voor de N 120, een kortere route, wat achteraf een foute keuze is, want het vrachtverkeer raast constant langs ons. Eerst kunnen we nog een stukje van de wandelroute volgen, maar later moeten we toch de weg op. Toen we eerder op deze weg reden liep er een autoweg langs, waarop het meeste verkeer zat. Hier ontbreekt die autoweg, dus daarom is het zo druk. We moeten ook flink klimmen over de La Padraja pas, 1150 meter. Een stuk an 3 km. van 6 %. Vlak voor de top loopt mijn accu warm, dus rusten we een poosje, eten wat en wandelen nog een stukje. Daarna lukt het weer. Bij het dalen en nog regelmatig wat klimmen worden we geconfronteerd met een forse tegenwind. Ter hoogte van Santovenia de Oca kunnen we de geplande route weer volgen en raast ons alleen nog de harde wind om de oren. In Aranzon nog even een cola-stop en verder over een vlakke asfaltweg naar het westen. Weer aangekomen bij de N120 komen we Bernt, Bert en Peter tegen, we volgen dan verder een fietspad langs deze weg. Vlak voor Burgos gaan we er weer vanaf en met op het eind nog een kort maar pittig klimmetje van 14% komen we uiteindelijk rond 17 uur aan op de camping. Blij dat we na deze rit heelhuids op de camping aankomen. Uiteindelijk was het maar 7 km korter, het risico niet waard. S’ avonds gaan we met de groep eten in het restaurant.
Vrijdag 7 juni, een rustdag in Burgos.Daar hebben we vanwege de koude nachten thermo- ondergoed gekocht. Voorspelling komende nacht 5 graden. Een bezoek aan de prachtige kathedraal en heel veel gerust.

• 07 Juni 2019 - 18:24

Els Louweret:

Hoi fietsers, wat een ritten weer achter de rug, valt niet mee allemaal zo te lezen,
    petje af hoor.
    Wat zou t leuk zijn als jullie een kaartje konden meezenden op jullie blog, zodat wij de route konden meevolgen !
    Nog even volhouden , hoe lang nog ?
    Groeten v Els.

• 08 Juni 2019 - 04:58

Jennytarant:

Wat heftig weer allemaal. En je moet echt op alles bedacht zijn, hitte, koude. Het is echt een aanslag op jullie lichaam. Kanjers hoor :)

• 08 Juni 2019 - 06:25

Herman:

Nou nou Denise en Diana het is werkelijk niet misselijk wat jullie doen. Je schrijft dat je accu warm loopt. Ben je dat zelf of die van je fiets? succes de volgende dagen. Els als je op "toon op kaart" klikt kun je precies volgen waar ze zijn. Rechts naast "Reisverslag Santiago enz."

• 08 Juni 2019 - 11:46

Jeanine:

Even een paar dagen wat minder klimwerk!? Het schiet wel erg op hè! Nog een kleine 400 km? Leuk om jullie verslag te lezen! Veel succes! Bijna Cruz de Ferro....schitterend maar pittig!!

• 08 Juni 2019 - 18:24

Ina Backer:

Hallo Diana en Denise,

Vandaag nog veel aan jullie gedacht vanwege de klimmetjes die wij vandaag op Rugen hadden. Maar gelukkig hier is het minder warm.
    Petje af hoor.
    Hopelijk hebben jullie van je vrije dag genoten.
    Verder nog sterkte met de rest van de kilometers. Groetjes van ons beiden.